Gartner: Cloud computing er vigtigst

Året går på hæld, og analysehuset Gartner udpeger atter de vigtigste it-tendenser. 2010 kommer til stå i skyens tegn.

Artikel top billede

Hvert år udstikker analysehuset Gartner ruten, der skal føre verdens it-chefer gennem teknologi-junglen. Hvilke tendenser og teknologier er vigtige at kigge på, og hvilke
fører ud i vildnisset?

Analytikerne præsenterede i går Gartners friske bud på de mest hotte tendenser i 2010.

Øverst på listen står cloud computing, som afløser virtualisering, der stod øverst på listen i 2009.

Virtualisering er langt fra ude af billedet, men har i årets løb knopskudt sig i forskellige former, som client computing, ombygning af datacentre og virtualisering for tilgængelighed, som Gartner mener for alvor kommer på banen i løbet af et år eller to.

Virtualisering for tilgængelighed handler om, at processer og opgaver kører videre på de virtuelle maskiner, selvom opgaverne flyttes fysisk fra en maskine til en anden.

Kører to virtuelle maskiner synkront, kan den ene overtage, hvis den anden svigter, og dermed skulle risikoen for nedbrud være minimeret, fortalte Gartner-analytiker Carl Claunch på Gartner-symposiet.

Alle skal overveje skyen

Cloud computing skal it-cheferne ofre særlig meget opmærksomhed på i 2010, mener Garner.

Hvilke services i skyen kan virksomhederne høste størst udbytte af? Skal man satse på at bygge sine egne skyer og køre sine applikationer internet-style bag virksomhedens firewall?

Eller skal man vælge den fulde pakke og entrere med Salesforce.com. Der er mange muligheder, men virksomheder skal vælge, hvilke der passer til deres behov.

Skyen fjerner ikke omkostningerne til it-løsninger, men cloud computing vil omarrangere visse udgifter og minimere andre, mener Gartner.

Modeller og simulering

Business intelligence (BI) lå i 2009 på listens andenplads, og gør det for så vidt stadig, nu under navnet advanced analytics.

I 2010 vil behovet for at optimere de analytiske værktøjer og simulere forretningsmodellerne blive større. Beslutningsprocesserne skal i højere grad understøttes, så ledelsen i virksomhederne får et skarpere billede af, hvilke tiltag der sandsynligvis vil virke bedst i markedet.

De nye analytiske BI-værktøjer vil hjælpe med at gøre billedet i krystalkuglen klarere, når beslutningstagerne ikke blot præsenteres for en række informationer, men for en decideret model, der simulerer og forudsiger et hændelsesforløb.

Grøn it i rød zone

Grøn it er rykket gevaldigt op på listen, men handler mindre om, at udstyret skal være klimavenligt. Det er der ved at komme styr på.

I 2010 drejer grøn it sig mere om, hvordan it-anvendelsen kan spare omverdenen for klimagasser.

Det kan den bedst ved at spare på rejseaktiviteten og bruge video- og telepresence-systemer, og sørge for, at dokumenter er elektroniske og ikke papirbaserede.

It kan derudover bidrage med analyseværktøjer, som virksomheden kan bruge til at finde ud af, hvor der kan spares på ressourcerne.

I samme boldgade vil interessen for flash-hukommelse stige betragteligt i løbet af næste år. Den teknologi er ganske vist ikke ny, men priserne er på vej ned, og flash-hukommelse og SSD (solid state drive) har mange fordele i form af lavt strømforbrug og høj stabilitet.

Se på mobile applikationer

Endelig kommer it-cheferne ikke uden om programmer til de 1,2 milliarder mobile enheder, som folk vil bære rundt på i slutningen af 2010.

Der er allerede tusindvis af applikationer til mobile platforme som Apples iPhone, selvom markedet stadig er begrænset. Den massive udbredelse af mobile applikationer kommer, når de gnidningsløst kan afvikles både på pc'er og i miniature-udgaver på de mobile enheder, og der er vi ikke helt endnu, siger Gartner.

"Denne liste skal virksomhederne bruge som et udgangspunkt, og tilpasse den efter deres egen branche, specifikke forretningsbehov og modenhed," siger Gartners vicepræsident, Carl Claunch.

"Når virksomheden skal beslutte, hvad der er rigtigt for den at satse på, har det måske slet ikke noget at gøre med en bestemt teknologi. Nogle skal måske bare fortsætte med at udvikle det, de har, mens andre måske opdager, at de bør afprøve nye teknologier."

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil